Som en oppvarming til Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober, har kjøpmann Rune Lindquist ved Rema 1000 Sørenga i Oslo satt frem sjokkselgeren — med boka mi.
Rett foran kassa lyser det nå i rosa selvhjelpsbøker signert undertegnede. Må bare spørre sjefen sjøl: Hvorfor selvhjelpsbøker i en matbutikk?
— Jeg syns det er veldig gøy å kunne være en bidragsyter som løfter fram det lokale. Du har jo fortalt meg om boka di, og så fikk jeg lyst til å tilby deg et salgssted og gjøre boka litt mer kjent. At folk skal vite hvem Hilde er her på brygga — ikke bare lese om det på en blogg.
Mer enn melk og brød
Det handler om noe mer enn kun melk og brød, mener Rune.
— For meg har det mye å si at kundene kan forstå at vi er en samla gjeng. Dette er ikke bare et sted man handler, men et sted der man kan slå en prat og være seg selv. Kundene skal kjenne en trygghet når de handler her, for alle er velkomne. Vi skal være folkelige og føle at vi er en lokal ressurs og at vi tar vare på hverandre. Det budskapet syns jeg er veldig viktig. Jeg syns også det er veldig gøy at kunder kan vise litt mer av seg selv. At folk ikke bare kommer for å handle, men også for å prate. Og at de skal få et hei. Det skal så lite til for å gjøre det bedre. “Heijakomhadet” er en regel vi jobber hver dag med å følge, slik at kundene får en ordentlig handleopplevelse her hos oss.
Felles innsats for psykisk helse
Og nå skal Rune og rema 1000 Sørenga altså tilby «Nysgjerrig på deg selv», en selvhjelpsbok som handler om hvordan du ved å stille deg selv nysgjerrige spørsmål kan bygge en mer robust indre grunnmur. Det passer bra med årets tema for Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober, som oppfordrer til å gjøre en felles innsats for å styrke vår psykiske motstandskraft i en urolig tid.
Psykisk motstandskraft handler om hvordan vi tåler stress, motgang og utfordringer. Rune forteller at også han har hatt krevende perioder.
— Jeg har stått i det sjøl. Jeg har brukt litt tid på å jobbe med selvrealisering, sette litt grenser. Heldigvis kan alt bli bedre, så lenge vi fikser rotårsaken til problemene. Vi i REMA 1000 har et slagord som handler om at det enkle ofte er det beste. Det enkle er faktisk bra nok og godt nok. — du er alltid bra nok uansett. Ofte gjør vi det vanskeligere enn vi trenger. Vi må slutte å sammenligne og stå i oss selv, for man utgjør en forskjell. En av REMA 1000 sine verdier er «å motivere til vinnerkultur”. Hvis jeg kan gjøre en dag bedre for andre, så blir jeg fornøyd når jeg viser at jeg bryr meg.
Utfordret seg selv — ble med i kampanje
Kanskje har du sett ham på TV2 eller en annen tv-kanal i det siste? I skrivende stund er Rune med i en nasjonal kampanje for REMA 1000. Det har vært veldig spennende, syns han.
— Jeg satte krav til meg sjøl om at jeg skulle bli mer selvsikker og ikke være redd for å vise det. Og når man først er kjøpmann, så vil man jo vise at man er en stolt kjøpmann. Hvis de kan bruke meg som ambassadør, er det kjempegøy, for jeg har et blått hjerte og vilje av stål til livsstilen som kjøpmann.
Er du på Sørenga, vet du med andre ord hvor du skal gå når du trenger melk og brød — og nå altså: litt mat for sjela.
