
Dag 5: Hva drømmer jeg om?
Kom nærmere drømmer og mål: Visualisering (teknikk)
Hei! Visualisering handler om å danne seg et mentalt bilde eller forestilling av en opplevelse, gjerne frem i tid. Det er en teknikk du kan bruke til å utvikle selvtillit, dempe stress, øke konsentrasjon og forberede deg til prestasjoner. Gjennom spesifikke mentale bilder og sansinger, gjør visualisering målet ditt mer konkret og oppnåelig. Teknikken utnytter det faktum at hjernen ikke skiller mellom fantasi og virkelighet. Når du visualiserer, aktiverer hjernen de samme nevrologiske koblingene til kroppen som i en reell situasjon.
For å få maks utbytte av visualiseringsøvelsen, er det viktig at du får frem bilder og følelser. Og vær tålmodig — som med alle andre teknikker man må lære seg, handler det om å trene regelmessig over tid.
Her er de viktigste punktene når du visualiserer:
- Definer målet ditt klart, for eksempel jeg vil løpe 10 km på en time. Skriv det gjerne ned for å gjøre det konkret.
- Lukk øynene. Pust rolig og finn roen.
- Se for deg det endelige resultatet. Bruk alle sansene. Hvordan ser det ut? Hvordan føles det? Hvem er der? Hvilke lyder og omgivelser opplever du? Er målet ditt 10 km, se for deg krysse mållinjen.
- Gjenta. Repetér denne mentale filmen flere ganger for å styrke forbindelsen mellom tankene dine.
PETTLEP
PETTLEP er en effektiv visualiseringsteknikk som ble utviklet av P.S. Holmes og D. J. Collins i 2001, og brukes særlig av idrettsutøvere. Det som er særlig spennende med denne teknikken, er at den bygger på teorien om at det er samme hjerneområdene som aktiveres under bevegelser som også brukes ved visualisering.
Modellen består av sju nøkkelkomponenter:
- P for physical — fysisk: Visualiseringen bør inkludere kroppslige bevegelser og fornemmelser som er relevante for situasjonen/aktiviteten. En golfspiller kan for eksempel gripe en golfkølle eller bruke treningsutstyr mens hen visualiserer for å gjenskape de fysiske elementene ved sporten.
- E for environment — miljø: Visualiseringen skal gjenskape omgivelsene du skal være i, kroppslige fornemmelser, lukt og farger bør likne mest mulig den virkelige opplevelsen. Er for eksempel visualiseringen en forberedelse til en presentasjon du skal holde, bør du så godt det lar seg gjøre visualisere stedet du skal holde presentasjonen i.
- T for task — oppgave: Ha fokus på oppgaven som skal utføres. Visualiseringen må gjenspeile den virkelige aktiviteten, og du bør inkludere spesifikke detaljer om utførelsen av oppgaven. Jo mer spesifikk, dess bedre.
- T for timing — tidsbruk: Visualiseringen bør skje i sanntid, altså i samme tempo som i virkeligheten. Hvis en aktivitet tar fem sekunder i virkeligheten, bør visualiseringen også vare i fem sekunder. Dette hjelper til med å skape en realistisk og funksjonell opplevelse. Ikke alltid dette er mulig, da aktiviteten eller situasjonen foregår over mye lengre tid, da må du gjøre en kortere visualisering.
- L for learning — læring: Visualiseringen bør tilpasses ditt ferdighetsnivå. Når du over tid forbedrer deg, bør visualiseringen oppdateres for å reflektere dette. På den måten følger du din egen utviklingsprosess.
- E for emotion — følelser: Følelsene som oppleves under visualiseringen, bør være autentiske, altså mest mulig lik det du vil føle i den reelle situasjonen. Visualiserer du en presentasjon, bør den for eksempel inkludere følelser som å være spent og gira, som i virkeligheten. Det er viktig at de negative følelsene så langt som mulig blir erstattet med positive.
- P for perspective — perspektiv: Utøveren kan bruke enten et indre perspektiv (førsteperson) eller ytre perspektiv (tredjeperson) under visualiseringen. Førstepersonsperspektivet gir en opplevelse av å utføre aktiviteten selv, mens tredjepersonsperspektivet kan hjelpe med overblikk og å observere og analysere teknikk og taktikk. Jeg vil anbefale at du mest bruker førsteperson.
Jeg håper at visualisering vil være en nyttig teknikk på veien mot dine drømmer og mål. Masse lykke til!