Du skal inn på et jobbintervju og innvendig er det kaos. Tankene strøymer på, og de er ikke akkurat så positive at det gjør noe. Du svinger pisken på deg selv mens hjertet galopperer. De andre er mye bedre enn meg… dette kommer aldri til å gå… typisk meg å drite meg ut… Utvendig smiler du og er kanskje en smule stiv i blikket. Litt klam i hendene. Kanskje du er litt sammensunket i ryggen. Egentlig har du lyst til å forsvinne som damp under sola. Ikke noe som andre legger merke til, dette. Men du er ikke helt tilstede og får ikke vist helt hvem du er. Du er ikke deg på ditt beste. Tankene dine har blitt din egen begrensning.

Vær vennlig

Tenk positivt! Smilefjes, smilefjes. Ingenting kan være mer provoserende når du mest av alt har lyst til å spa deg selv ettertrykkelig ned i negative tanker om deg selv. Ikke uten grunn at dette uttrykket er blitt selve skyteskiva mot selvhjelplitteraturen, selv om vi jo vet at positive tanker  hjelper på glede, prestasjoner og livskvalitet. Definitivt JA til det positive! Men kritikken går bla på overfladiske, lettvinte løsninger og press på å skulle tenke så ekstremt positivt hele tiden. Når vi ikke klarer å se oss selv i speilet og virkelig tro på at vi er så fantastiske, virker det bare enda mer negativt på selvtilliten. Loser, kan ikke en gang styre tankene mine…

Med et overordnet ønske om å utvikle et mer positivt mindset, la oss heller gå for en målsetting om å tenke mer konstruktivt og vennlig.

Du ønsker kanskje å dempe den indre kritikeren — særlig i utfordrende situasjoner der selvtilliten er truet og der du trenger å ta gode valg. Hvor bra er det ikke å innta en vennligere holdning til deg selv? Si sånne varme, oppmuntrende ord som en god venn vil si til deg? Tenk hva det vil gjøre med deg. Og tenk hva det vil åpne opp av muligheter når dette blir din nye sannhet.

LES OGSÅ: Født ordsensitiv

Tanker og følelser påvirker handlinger

Du skal snart få konkrete tips til hvordan du kan gå frem for å dempe den indre kritikeren, men aller først litt om tankene bak. Vi kjører kontinuerlig samtaler med oss selv. Disse danner ubevisste mønstre som går igjen i ulike situasjoner. Det sies at vi ubevisst sier mer enn tusen ord i minuttet. Da er det ikke uvesentlig hva vi faktisk sier til oss selv. De skaper stemninger/tilstander i oss. Ord har makt. Tanker og følelser påvirker hvordan vi har det og hvordan vi presterer.

Når vi snakker oss selv ned, får dette konsekvenser for handlingene våre.

Det blir en bekymring, vi gjør oss mindre enn vi er, vi blir mer defensive. Det blir en begrensning vi skaper i oss selv. Det som er så fint, er at vi kan trene på å ta mer kontroll på disse ordene. Det betyr ikke at vi skal fornekte vanskelige tanker og følelser når de kommer. Det handler om å bevisstgjøre oss selv på hvilke hvilke ord og setninger som går igjen og se om det er andre perspektiver som kan være mer fruktbare. Bli mer skeptisk til hva vi sier og ikke ta de lite konstruktive sannhetene for god fisk.

LES OGSÅ: Dypt savnet: Motivasjonen

8 trinn til mer konstruktiv indre dialog

  1. SITUASJON: Utgangspunktet er at du merker at du har lett for å snakke deg selv ned. Du har en tendens til å sammenligne deg med andre, du føler deg utilstrekkelig, noe som gjør at du føler deg mindre verdt. Du kjenner at dette hemmer deg i å gjøre ting som du har lyst til. Det gjør deg demotivert. Du har noe du ønsker å endre på. Da trenger du gjøre noe annerledes.
  2. BESTEM DEG! Start med å ta en aktiv beslutning om at dette ønsker du å gjøre noe med. Da blir det ikke bare en diffus intensjon som du ikke føler forpliktelse til å gjøre noe med.
  3. BEVISSTGJØRING: Innta et fugleperspektiv. Begynn å legge merke til hva slags samtale du har med deg selv gjennom dagen, hvilke ord og setninger som evt. går igjen. Skriv det ned.
  4. NEGATIVE TANKER: Skriv ned 1-5 negative tanker som kommer opp i bestemte situasjoner du opplever som utfordrende.
  5. BEGRENSNING: Skriv ned hvordan disse tankene påvirker og begrenser deg.
  6. NYE TANKER: Hva vil du tenke i stedet? Skriv ned alternative tanker.
  7. MULIGHETER: Når du tenker de nye tankene, hvilke muligheter ser du nå?  Hvilke positive konsekvenser får de nye tankene.
  8. TRENE! Øv deg på å gjenta tankene i pkt. 3. Øv så mye som du kan og i de spesifikke situasjonene der du tidligere tenkte negativt. Legg merke til hva det gjør med deg positivt, små endringer.

LES OGSÅ: Korona: Mentale ferdigheter du trenger nå

Triggerord

Jeg vil også nevne disse fine powerordene du kan ha på lur. Triggerord er små ord og setninger som skal minne deg på den stemningen du ønsker å ha i bestemte situasjoner. «Fokus!» «Kjør på!» «Never give up!» Ord virker forskjellig på oss, så finn de som fungerer for deg. Skriv dem gjerne ned og ha dem med deg. Selv har jeg flere, og har f eks stått frem på Instagram med triggerordet «running machin». Haha, ingen grunn til å være beskjeden, og det funker for meg. Det minner meg på hvilken killerinnstilling jeg skal ha når jeg trenger det i løypa, og det gjør at jeg henter ut litt mer energi av reservetanken.

Så da er det bare å begynne å trene! Jeg ønsker deg masse lykke til. For meg personlig har det å dempe min indre kritiker vært til stor hjelp. Det handler om å akseptere seg selv, gi seg litt self looove… En skal ikke undervurdere betydningen av det! Det å tro på seg selv er magisk og åpner opp for helt nye muligheter.

LES OGSÅ: Inni hodet mitt tror jeg at jeg er en toppidrettsutøver

Jeg jobber selvfølgelig også mye med indre dialog i jobben. Har du lyst på en sparringspartner, send meg en e-post, da vel.

Pkt. 3-8 er hentet fra boka «Mental styrketrening», Ystenes Myhre, 2018.)