MÅL OG MOTIVASJON: Og jeg som var så godt i gang! Tenk at det bare skal en bitteliten forkjølelse til for å bli vippet litt av pinnen? Trøsten er at det ikke skal så mye til for å hoppe på den igjen — pinnen, altså.
Treningsforsettet mitt har fått en skikkelig knekk den siste uka. Har vært så forkjøla, og nå kjennes det blytungt å starte på’n igjen. Sofaen har plutselig (?) blitt favoritten.

Der januar var en spretten måned full av pågangsmot, er februar og mars mer ørkesløs. Målet du satte deg for noen uker siden er gammelt nytt og føles definitivt ikke spennende lenger. Motivasjon under angrep! Det eneste du har lyst til, er å slå opp med det fantastiske løftet du ga deg selv 1. januar. Plutselig dukker det opp mentale stoppskilt foran deg på veien som hindrer deg i å gjennomføre planen. Men fatt mot, det er nå du skal lokke motivasjonen til deg igjen i din lune, trygge favn! Her er fem vanlige mentale stoppskilt med tips til hvordan du kan styre unna dem.

1. STOPP! Jeg har prøvd og prøvd og nå gidder jeg ikke mer

Din indre stemme: Jeg har forsøkt å nå målet mitt så mange ganger, det går bare ikke og nå har jeg mistet troen på hele greia.

Men vent litt før du kaster det på dynga…  Hva er det du spesifikt har gjort, da? Hva er det du gjorde (eller ikke gjorde) som ikke funket? Mangler motivasjonen, er det lurt å minne deg selv på hvorfor du satte deg målet i utgangspunktet. Sannsynligvis gjorde du det fordi det var viktig for deg å nå det, ikke sant? Hvis svaret er ja, ser du nærmere på selve handlingsplanen: Det du faktisk har gjort for å få til det du ønsker deg  (svarer du nei, hopper du videre til punkt 3). Funker ikke handlingsplanen, finn ut hva det var som ikke fungerte og juster planen så den funker bedre. Hva kan du gjøre annerledes enn du har gjort frem til nå? Legger du ned den innsatsen som skal til? Skriv handlingsplanen din ned, heng den opp på et synlig sted. Og sett av tid til å gjennomføre den.

LES OGSÅ: Yess!! Den dagen jeg bare gjorde det.

2. STOPP! Målet føles plutselig aaaltfor stort

Din indre stemme: Jeg har veldig lyst til å klare det, men jeg vet jo at det ikke går. Det er faktisk helt uoverkommelig. JEG klare DET, liksom…?! Legger det på hylla og tar det frem neste nyttår. 

Det er bra å sette hårete mål, men blir målet ditt for stort og uoverkommelig, er det lett å miste motet. Da er det bare èn ting å gjøre: Juster så det blir mer realistisk å nå. Noe annet som hjelper, er å dele opp målet i mer oppnåelige delmål. Små skritt. Si for eksempel at du vil løpe femkilometeren på KK-mila til høsten. Bravo, det får du til! Du har et konkret mål der fremme med en konkret dato. Dersom du aldri har løpt før, start med å gå. Sett opp en realistisk tidsplan for når du skal ha nådd hva. Gjerne rådfør deg med en som har greie på dette med trening. Tro meg: Når du klarer delmålene du har satt opp underveis, blir du gira, du får garantert mestringsglede og bensin (unnskyld, elkraft) til å komme deg videre mot det store målet. Som ikke virker så overveldende lenger (her kan du lese om hva som skjedde da jeg delte opp mitt store mål sommeren 2016).

LES OGSÅ: Suksess som kommer innenfra!

3. STOPP! Målet er egentlig ikke så viktig for meg

Din indre stemme: Tar liksom ikke bølgen av å nå dette målet. Føles mer som et pålegg enn noe jeg brenner for å nå. Men det er sikkert lurt at jeg gjør det, for andre synes jo det er viktig. Skal jeg være ærlig, er det andre ting i livet jeg faktisk synes er viktigere å bruke tiden min på. Derfor gidder jeg ikke investere for mye innsats.

Vil du målet ditt nok til at du er villig til å gjøre det som kreves for å nå det? Hvis svaret er ja – flott, da er det bare å kjøre på. Hvis svaret er et oppriktig nei (og ikke bare en unnskyldning for ikke å ta tak i noe du faktisk synes er viktig), tar du målet ditt opp til ny vurdering: Er det du ønsker deg noe du pålegger deg selv som du egentlig ikke er så motivert for? Er det andre mål som du synes er viktigere? Hvis målet er viktig for deg, prioriterer du det. Så hvordan kan du forplikte deg selv til å gjøre det som skal til?

LES OGSÅ: Det jeg tenker på når jeg snakker om løping.

Steg opp på mølla fjerde dag. I’m back!

4. STOPP! Jeg er motivert, men så får jeg disse übersvake øyeblikkene… 

Din indre stemme: Viljestyrke, hvor er du når jeg trenger deg? Jeg har bestemt meg for å kutte sukker i en måned, men så kastet jeg meg plutselig over sjokoladen i skuffen. Jeg er styrt av en overjordisk kraft. Hva skjer, liksom?

Skulle du gi etter for fristelsen, er selvfølgelig ikke løpet kjørt. Ha på forhånd tenkt gjennom hva du gjør om du ikke følger planen. Si til deg selv at dette var unntaket og så fokuserer du på det du faktisk skal gjøre. Ros deg selv for at du kom deg tilbake i ”folden” igjen. Noe du kan gjøre for å redusere risikoen for at det skjer igjen? Et tips hvis du plutselig blir fristet: Utsett fristelsen i ti minutter, finn på noe som tar fokuset bort, så har den kanskje gått over. Eller fysisk fjern fristelsen! Det må jeg når det kommer til is og sjokolade… Et annet spørsmål du kan stille deg, er om du har satt deg for mange mål som krever mye av deg. Da kan du bli sliten i viljestyrken. Prioriter målene dine slik at du får overskudd til å gjennomføre: Hvilke mål er viktigst?

5. STOPP! Jeg er da igang, men det er jo ikke noe å skryte av

Jo, så klart! Husk å belønne deg selv underveis, det øker motivasjonen din til å fortsette. Ofte henger vi oss opp i alt vi ikke klarer i stedet for å se på alt vi faktisk får til. Evaluer innsatsen underveis, men gjør det på en konstruktiv måte som bidrar til å bygge deg fremfor det motsatte: Hva gjorde jeg bra? Hva kan jeg lære av dette og gjøre bedre neste gang? Minn deg selv på hvor dyktig du er. Vær raus mot deg selv! Og husk at du har folk rundt deg som støtter deg. Ikke vær redd for å mobilisere heiegjengen når du trenger den.

Den indre stemmen vår har en tendens til å være en skikkelig skeptiker, noe som går utover selvtilliten og troen på at vi klarer det. Det kan vi heldigvis gjøre noe med! Husk at tanker er tanker og ikke fakta. Identifiser de negative tankene og øv på å erstatte dem med mer konstruktive. For tankene våre kan vi faktisk styre gjennom å trene systematisk.

Og du: Mål og målsetting handler ikke bare om prestasjoner. Et viktig mål kan jo være at du ønsker å bruke mer tid på å studere fuglene som kvitrer i trærne. Et mål hjelper deg med å ha fokus på det du ønsker deg i livet ditt. Og når du kjenner de mentale stoppskiltene dine, kan du lettere erstatte dem med skilt som hjelper deg mot det du vil ha.

Lyst til å lære mer om hvordan du kan trene opp motivasjon og viljestyrke slik at du når målene dine? Ta kontakt for info og timebestilling. Mental trening er for alle! 

Foto: Privat. Det første er bildebevis på en mer demotivert tilstand, på det andre har jeg fått tilbake piffen igjen.