PERSONLIG MERKEVAREBYGGING: Hvorfor er det så vanskelig å «selge» seg selv? Vi kan skryte rått av av sjefen, kollegene, kona, bikkja, barna våre. Men når vi skal si noe positivt om oss selv, begynner vi å lete etter ordene.

Dette har opptatt  meg mer og mer etter at jeg ble frilanser. Og etter å ha vært bidragsyter på karrierekurs der langt de fleste synes det var skikkelig utfordrende å stå foran de andre kursdeltakerne og lirke ut positive ord om seg selv, som var en av oppgavene på kurset. Og etter å ha forhørt meg med frilanskolleger som har kjent på akkurat det samme. Nei, vi er liksom oppdratt til ikke å skryte.

Men hvis vi ser bort fra det kulturelle: Hvorfor kommer dette ubehaget? Etter min mening handler det om to grunnleggende ting:

  1. Bevissthet om deg selv og hvem du er
  2. Selvfølelse nok til å vise det

At det er en fordel å være dyktig på å profilere seg selv, er ikke breaking news. På arbeidsmarkedet og ellers er det blitt stadig viktigere å skille seg ut. Verden er blitt mer kompleks, det skal mer til for å skille seg ut i mengden. Samtidig gir teknologien og sosiale medier oss nye muligheter til å vise oss frem i egne kanaler.

Tenk deg at du får 30 sekunder på å overbevise en potensiell arbeidsgiver om hvorfor hun skal velge akkurat deg. Hva forteller du? Hvorfor skal hun gå for deg og ikke den andre kandidaten med nesten helt identisk bakgrunn? Sannsynligvis sier du det du tror hun vil høre. Du snakker om kompetanse og tidligere bragder. Vel og bra det, men får du frem det som virkelig er deg — det som virkelig skiller deg fra den andre kandidaten?

Personlig merkevarebygging

Det er her personlig merkevarebygging kommer inn som et nyttig verktøy. En vanlig oppfatning er at dette kun handler om å være en kjent profil med et stort antall følgere på sosiale medier. Som eksempelvis Sophie Elise og Jenny Skavlan. At de er store personlige merkevarer, er det selvfølgelig ingen tvil om. De har vært dyktige på å utvikle sin egen profil. Men for de fleste av oss handler personlig merkevarebygging mer om hvordan vi bruker nettverket vårt – hvordan vi deltar, engasjerer oss på ulike flater, bygger troverdighet og deler våre kunnskaper. En annen oppfatning er at det handler om å bygge seg et image som er en polert og falsk versjon av oss selv. Men en suksessfaktor ved personlig merkevarebygging er det motsatte: Det er grunnleggende viktig at du er ekte og autentisk, ellers blir du avslørt.

Personlig merkevarebygging handler om å være proaktiv, som det så fint heter, i forhold til omdømmet ditt. Omgivelsene vil ha en oppfatning av deg uansett. Det handler om å tørre å vise hvem du er og det som er deg på ditt beste. På den måten står du tydeligere frem. Noe som er relevant om du for eksempel tenker på et karriereskifte eller har drømmejobben er i sikte. Eller når du som leder kommuniserer med dine ansatte, kunder eller offentlighet. Eller når du som gründer skal etablere deg i et marked. Ditt personlige brand er ditt etterlatte inntrykk:

Your smile is your logo, your personality is your business card, how you leave others feeling after an experience with you becomes your trademark. – Jay Danzie

Personlig merkevarebygging er den nye CV’en, hevder karriereeksperter. For der CV’en viser kompetansen din og bragdene dine fra i går, viser ditt personlige brand relevansen din nå: – Jeg tror det blir viktigere og viktigere å vise hva man kan få til enn «bare» å vise til hva man har gjort, uttalte Trine Larsen nylig, en av Norges fremste hodejegere til hanspetter.info. Saken understreket nettopp viktigheten av å styrke sin personlige merkevare fremover.

Og det behøver ikke å være så vanskelig. Det handler om å løfte blikket litt opp fra CV’en. Se seg selv i et større perspektiv; bevisstgjøre seg selv på hva man faktisk står for og har av ressurser, interesser og lidenskaper. Da fremstår du tydeligere, vekker større engasjement og får større gjennomslag. Det neste skrittet blir på hvordan du kommuniserer budskapet. Som regel er det der mange starter, men tar du deg tid til å finne mer grunnleggende ut av hva som virkelig er deg, blir jobben etterpå enklere.

Fem tips for personlig merkevarebygging:

  1. Sett mål: Hva vil du med personlig branding?
  2. Vær tydelig på verdier, interesser og egenskaper
  3. Vær klar over styrker og svakheter – fremhev styrkene
  4. Vær ekte og ærlig
  5. Vær konsistent

 

Lyst til å bli mer bevisst dine sterke sider og lære mer om personlig merkevarebygging? Jeg kombinerer mental trening med flere års erfaring fra mediebransjen, noe som gir deg et unikt produkt. Jeg tilbyr indvididuelle samtaler og workshops. Ta kontakt for nærmere info. 

 

Foto: Karoline Bjønnes